درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/06/09 - 14:47:5
تعداد بازدید: 655
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

حدیث کربلا حدیث عشق است

نویسنده: جواد سروری

حدیث کربلا، حدیث عشق است و ایثار، اخلاص است و فداکاری، شهامت است و شجاعت، سرافرازی است و بزرگواری، شوکت است و عظمت، پاسداری است و پارسایی و سر انجام پیروزی است و رستگاری.

زبونان تاریخ که معبودی به جز هوا و هوس نداشتند چنان خود را آلوده کردند که تا سرحد انهدام اسلام پیش رفتند. اندیشه‌یی که میرفت با برنامه های از قبل برنامه ریزی شده محو و نابود شود، ناگهان شخصیت عظیمی که از عصاره وحی الهی تغذیه و در خاندان محمد مصطفی (ص) تربیت شده بود قیام کرد و با فداکاری بی نظیر نهضت الهی خود، واقعه بزرگ را به وجود آورد.

ابا عبدالله الحسین (ع)، قیام و نهضت خونین را تنها راه نجات اسلام و مسلمین در تمامی اعصار و قرون تشکیل داد و راه منحصر به فرد مبارزه با نقشه های خائنانه یزید را خود داری از بیعت و تسلیم و انجام حماسه جاوید عاشورا دانست او یقین داشت هدفش مطابق با رضای خدا و پیامبر و منتهی به شهادت و سعادت است، به این جهت صادقانه و قاطعانه و با حماسه زنده و جاوید مخالفت خود را با زمامداری نا صالحان و انحطاط مسلمین اعلام کرد و تمام مصائب و سختی ها را به جان و دل خرید و در عمل عشق و ایثار و حماسه را به ما آموخت که هیچ انسان آزاده‌یی نباید زیر بار چنین بیعتی رود و وقتی مسلمانان گرفتار زمامدار نا صالح شدند باید فاتحه اسلام را بخوانند و با اسلام و معارف آن وداع کنند.

شجاعت سید الشهدا (ع) نه تنها همان زور بازو و قدرت و قوت بدنی و علم و آگهی آن حضرت به آئین جنگ و نبرد و مدیرت و فرماندهی در صحنه کارو زار بود، بلکه تمام اینها از روح قوی و شخصیت بلند و حیات اعتقادی و اسلامی او نشأت میگرفت.

وقتی از او می پرسند از پیامبر حدیثی که خودت شنیده باشی نقل کن می فرماید: (خداوند کارهای بلند و گرامی را دوست میدارد و کارهای پست و زبون را دشمن می دارد.)

برای برخی از افراد، روح خدمت گزار جسم و جسد و جثه است؛ یعنی فکر و عقل و عاطفه در خدمت هدفهای جسمانی و بدنی و حیوانی است، روح کوچگ و ضعیف حتی احساس رنج هم نمی کند روح باید بزرگ و بلند باشد که احساس درد و رنج بکند اگر روح احساس درد و رنج بکند دیگر در خدمت جسم قرار نمیگیرد و خود را به أمور پست نمی فروشد.

معلوم میشود روح بلند امام با امور پست جسمی سر و کار ندارد و کارش با معانی بلند و با عظمت است.

عباس عقاد نویسنده عرب میگوید: (شجاعت حسین صفتی است که ظهور آن از وی غریب نیست، برای اینکه ظهور شجاعت از مثل او ظهور طلا از معدن آن است.)

در دنیا افرادی هستند خالی از حماسه و شور و هیجان و حرکت، در فراز و نشیب زنده‌گی احساس حقارت و ذلت و شکست خورده گی میکنند هیچ فکر و عقیده و فرهنگ و تحولی در روح آنها وجود ندارد.

اما بعضی مردم نوعی حماسه در روح وجود آنها هست؛ مثلاً در عرب خوی تفوق عرب بر غیر عرب بود که اسلام با آن مبارزه کرد و یا اینکه در عشایر و قبایل به صورت قومی و نژادی نوعی حماسه وجود دارد؛ اما این شجاعت و حماسه کجا؟ و شجاعت و حماسه حسینی کجا؟

عباس عقاد می گوید که در افراد انسان کسی در شجاعت روحی و قوت قلبی شجاعتر نیست از کسی که اقدام کند بر آنچه حسین در کربلا اقدام کرد.

از دیدگاه اسلام همهٔ حاسه های نژادی و قومی مذموم است و آن حماسه در اسلام ممدوح و پسندیده است که بر اساس عزت نفس، کرامت نفس، آزاد منشی و استقلال فرهنگی و اعتقاد دینی باشد و ننگ و ذلت و انحطاط و پستی را تحمل ننماید. سید الشهدا با الهام از آیات حماسی قرآن و با استفاده از زنده گی حماسی و سیره عملی رسول خدا (ص) به احیای انسان های مرده زمان پرداخت و شخصیت معنوی مسلمانان را بیدار کرد و در امت اسلام در تمامی اعصار و قرون حماسه و غیرت ایجاد کرد و برای تمام نهضت ها و انقلاب های دنیا الگو و سرمایه بی نظیری شد و به آنها آموخت که ترسها، بردگی ها، چاپلوسی ها، بیگانه پرستی ها همه و همه مولود از دست دادن خوی فطری و شخصیت انسانی است.

یکی از عوامل مهم و بنیادی برای انحطاط مسلمین نداشتن روح حماسه و شجاعت است عزت و شرافت و کرامت امت ها وابسته به میزان شجاعت و شهامت و روح بلند و قوی آنان است اگر روحیه چاپلوسی و سازشکاری در برابر تخلفات مالی و اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی اجتماعی در جامعه یی، ارزش به حساب آید و در مقابل روحیه شجاعت حماسی و شهامت در گفتار کردار و نوشتار ضد ارزشی به حساب آید و مورد نکوهش قرار گیرد، آن جامعه به تدریج به انحطاط و ذلت کشیده خواهد شد.

استاد شهید مرتضی مطهری پیرامون شهادت امام حسین (ع) می گوید که شهادت های در دنیا است که به دنبال خودش روشنایی و صفا برای اجتماع می آورد. بعضی پدیده های اجتماعی، روح را تاریک و کدر میکند، ترس و رعب به وجود می آورد، به اجتماع حالت برده گی و اسارت می دهد؛ ولی یک سلسله پدیده های اجتماعی است که به اجتماع نورانیت و صفا می دهد، ترس اجتماع را می ریزد، احساس برده گی و اسارت را از او میگیرد، جرأت و شهامت به او میدهد.

بعد از شهادت امام حسین یک چنین حالتی به وجود آمد. این اثر در اجتماع از آن جهت بود که امام حسین (ع) با حرکات قهرمانانه خود روح مردم مسلمان را زنده کرد، احساس برده گی و اسارتی را که تمام دوره معاویه بر روح جامعه اسلامی حکمفرما بود، تضعیف کرد و ترس را ریخت و به عبارت دیگر به اجتماع اسلامی شخصیت داد. چون از این سرمایه بالاتر برای اجتماع وجود ندارد که ملتی در خودش احساس شخصیت بکند.

اگر ملتی همه چیز داشته باشد ولی شخصیت خودش را ببازد، هیچ چیز نخواهد داشت و خواه ناخواه در ملتهای دیگر جذب میشود که متأسفانه در جامعه امروزی ما فلسفه مستقلی برای زنده گی وجود ندارد که به آن مباهات بکند. اگر ملتی از خود شخصیت نداشته باشد نمی تواند در مسایل مختلف قضاوت کند. هر موضوعی را فقط به دلیل اینکه مود است به دلیل اینکه در جوامع اروپا یا امریکا پذیرفته شده است و یا در فلمهای بالیودی و هالیودی از آن استفاه میشود، میپذیرد و منطقی دیگر ندارد.

امام حسین (ع) به مردم کوفه شخصیت داد و دیدیم که بعد از سه سال پنج هزار نفر از همین کوفه بر سر قبر حسین ابن علی رفتند و توبه کردند و عهد کردند تا انتقام نگیرند آرام نمی نشینند که عمل هم کردند.

بلی، همه این ها ریشه در تعالیم عاشورائی دارد که اینک می بینیم در گوشه های از دنیا روحی حماسی در ملت ها بیدار شده است و می روند که در تاریخ معاصر تحولی ایجاد کنند. همین حماسه و شهادت مخلصانه بود که یک جاذبه واقعی و حقیقی در قلوب مردم مؤمن جهان ایجاد کرد که حرارت آن هرگز به سردی نمی گراید.
شهادت مردی که فرموده است: من در چنین محیط ذلت باری مرگ را جز سعادت و خوشبختی و زنده گی با این ستمگران را جز رنج و نکبت نمی دانم.

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/19896


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.